Óvodai életünk

Hitvallásunk már több mint harminc esztendeje, hogy családias légkörűgyermek-központú nevelést valósítsunk meg. Óvodai nevelésünkben a fő hangsúlyt a JÁTÉK kapja, mely arra ösztönzi a kis gyermeket, hogy minden érzékszervével birtokba vegye a világot, megismerje környezetét, társait és önmagát. Személyiségét a játék, az egyéni tapasztalatszerzés, a szabad alkotás, a mese, vers, ének és mozgás fejleszti leginkább, ezért egész nap lehetőséget kínálunk ezekben a tevékenységekben való zavartalan elmélyülésre.


„A kisgyermekekkel mindent elérhetünk személyes példa és tett által:” (
Brunszvik Teréz)


Óvodai nevelésünk alapját az általunk készített Pedagógiai Programunk képezi.


Csoportjaink szervezését a beíratott gyermekek életkorához és a szülők igényeihez alakítjuk, ezért óvodánkban azonos életkorú és vegyes csoportokat is szervezünk. Programunk kiemelt területe az egészséges életmódra nevelés és család óvoda kapcsolatának erősítése. Nevelésünkben a játék és a tanulás nem választható el egymástól. A játékba integrált tanulás, az óvodai nevelés komplex tevékenység rendszerében válik hatékonnyá és eredményessé.


1. Színes napok az óvodában


Óvodánkban a különböző jellegű ünnepek, rendezvények már hagyománnyá váltak, amelyek a közös élmény átélésével fokozzák a gyermekek közösséghez tartozását.
Ünnepeink, megemlékezéseink az évszakváltáshoz kapcsolódó néphagyományok, a nemzeti ünnepek, világnapok valamint az óvoda közössége és a szülők bevonásával megrendezett napok köré csoportosulnak.
Hagyományos napjainkon mindig nagy hangsúlyt kap az előkészítés, amelyben a gyermekek és az óvónők közösen teremtik meg az ünnepi hangulatot.

  • Gyermeknapi kirándulások, programok
  • Születésnapok
  • Takarítási világnap
  • Gyermekek világnapja
  • Állatok napja
  • Nyitott csoportajtók
  • Mikulás napi váltóverseny
  • Mikulás
  • Karácsony
  • Víz világnapja
  • Március 15.
  • Húsvét
  • Madarak, fák Napja
  • Pünkösd
  • Környezetvédelmi nap


Szülők bevonásával szervezett programok:

  • Kipp-Kopp Hét
  • Farsangi Hét
  • Családi kirándulások
  • Föld napja
  • Nyitott - és nyílt napok
  • Szülős beszoktatás
  • Anyák napja
  • Évszaklapozgató
  • Szülői értekezletek
  • Egyéni beszélgetések
  • Napi kapcsolattartás
  • Családlátogatások
  • Szülői Szervezet megbeszélése
  • Igény- és elégedettségi vizsgálatok
  • Karácsonyi sütések
  • Adventi koszorúkészítés



2. Minőségfejlesztés az óvodában

  • Célunk, hogy közvetlen és közvetett partnereink elégedettsége folyamatosan fennmaradjon.
  • Ápoljuk a fenntartóval meglévő kapcsolatot, az információs rendszer hatékonyabbá tételével fejlesztjük együttműködésünket.
  • Megtartandó értéknek tekintjük, hogy az intézményünk által kialakított és megtartott arculatunkat, hagyományrendszerünket erősítsük, amelyet a helyi nevelési programunk tükröz.
  • Gondos odafigyeléssel és nevelő munkánk színvonalának folyamatos emelésével biztosítjuk a gyermekek esélyegyenlőségét.
  • A kor változásaihoz igazodó nyitott, kreatív, a szakmai kihívásokra fogékony, stabil, innovatív nevelő testületünk megtartása.
  • A családi nevelést kiegészítve a megkezdett úton tovább haladva olyan óvodai légkört szeretnénk kialakítani, amelyben a gyermek, szülő, pedagógus, pedagógiai munkát segítő egyaránt jól érzi magát.
  • Intézményünkben a minőségirányítási rendszer alkalmazásával erősödjön a folyamatos fejlesztés szemlélete. Képesek legyünk arra, hogy szervezetünk sikerrel tudjon alkalmazkodni az állandóan változó külső és belső elvárásokhoz.

2015. június 1-jén a Városi Pedagógusnap alkalmából 4. alkalommal vehettük át az OKAIM Védjegyet, mely újabb három évig feljogosít bennünket a Minőségi Nevelési-Oktatási Intézmény cím használatára.


3. Zöld Óvoda

A Vidékfejlesztési Minisztérium és az Emberi Erőforrások minisztériuma által meghirdetett „Zöld Óvoda 2015.” cím elnyerésére kiírt pályázatunk a szakértők által kialakított szakvélemény, Értékelő Bizottság javaslata alapján második alkalommal is elnyerte a „Zöld Óvoda” címet.

A pályázat célja: Az óvodás korosztály sajátos, korcsoportjának megfelelő élményekre és tapasztalatra építő, azaz tevékenységorientált környezeti nevelésben részesüljön.
Az óvodai környezeti nevelés célja az európai normáknak, ezen belül a hazai jellegzetességeknek megfelelő környezettudatos magatartásminták, értékek és életviteli szokások átadása, átvétele.
A „Zöld Óvoda” cím alkalmazható: az intézmény partnerkapcsolatainak építése és marketingtevékenysége során, mint a környezeti neveléssel kapcsolatos irányultságáról szóló referencia: tagja lesz a Zöld Óvodák hálózatának, kapcsolatrendszere bővül, programok kínálata segíti szakmai fejlődését.

A mi Zöld Óvodánkban:

  • Egészségnapokat szervezünk a városi egészségnevelő közreműködésével
  • Minden nap fogyasztunk zöldséget, gyümölcsöt mely biztosításában segítenek a szülők
  • Folyamatosan biztosítjuk, hogy ihassanak a gyermekek
  • Udvarunk lepke és rovarbarát, lágy- és fás szárú növényekkel
  • Veteményes-, fűszer-, és virágos kertünk, kerti tavunk van.
  • Új növényeinket tudatosan telepítjük.
  • A konyhai ételmaradékot kutyamenhelyre szállítják.
  • A dajka nénik ÖKO tisztítószereket használnak
  • Szőnyegtisztító és atkamentesítő takarítógép is biztosítja a szőnyegeink tisztaságát.
  • Ültetünk kukoricát, borsót, palántázunk paradicsomot, melyek gondozásában részt veszünk.
  • A szőlőt, szilvát, meggyet, szedret leszedjük és közösen fogyasztjuk.
  • Minden csoportunkban van természetsarok – a gyűjtött kincseinkkel, növényeinkkel, a vizsgálódáshoz szükséges eszközökkel.
  • Bútoraink és tárolóink természetes anyagokból készülnek.
  • Csoportjainknak egyéni arculatuk van.
  • Folyosónkon és a csoportokban akváriumok találhatók
  • Szelektíven gyűjtjük a papírt, a műanyagot, az elemeket, csoportos és óvodai szinten.
  • A barkácsoláshoz újrahasznosítjuk az anyagokat
  • Zöld híradónkról mindenki tájékozódhat az aktuális zöld hírekről.
  • Az egész óvodában vigyázunk a tisztaságra.
  • Saját fűszerkerti gyógynövényeinkből főzünk teát.
  • Nagycsoportos gyermekeink maguk készíthetik el tízóraijukat.
  • Együtt készítünk a gyermekekkel gyümölcs- és zöldségsalátákat, befőtteket, savanyúságot télire.
  • Teakonyhánk sütőjében sül a tök, az alma, a krumpli
  • Kiszolgáló helyiségeink emberközpontúak
  • Mozgásfejlesztő eszközeink beszerzése folyamatos
  • A szabadban töltött idő „kincset” ér az egészség megóvása érdekében.
  • A séták, kirándulások, túrák kiemelt helyen szerepelnek pedagógiai programunkban.
  • Óvodánk a Madárbarát Óvoda programban is részt vesz. Gondoskodunk télen-nyáron a hozzánk érkező madarakról.

2016. májusában adtuk át a Madarak Fák Napja alkalmából Madárbarát Mintakert Tanösvényünket, amelynek megismerését kiterjesztettük a város nagycsoportos óvodásai és kisiskolásai számára is.


4. Egyéb jellemzők

  • Tornatermünk teret ad a szervezett és szabad mozgás szervezésére is. Eszközeink lehetőséget adnak a tartás javítására, lábboltozat erősítésére, az állóképesség, edzettség kialakítására.
  • Vízhez szoktatásra heti egy alkalommal visszük el gyermekeinket a Városi uszodába.
  • Ovi focit a VUK Se. edzője tartja nagycsoportos gyermekeinknek, melyet alapítványunk támogat.
  • Logopédusunk a nevelési év elején végzett szűrő vizsgálat alapján logopédiai foglalkozásokat tart.
  • Az óvodapszichológus hetente látogat óvodánkba.
  • A Gyermekvédelem kiemelt feladataként közreműködünk a gyermekek fejlődését veszélyeztető körülmények megelőzésében és feltárásában.
  • Óvodánk könyvtára segíti gyermekek olvasóvá nevelését. Kialakított „Zöld” könyvtári részünk által megismerkedhetnek a környezetvédelemhez kapcsolódó anyagokkal. Szakkönyvtárunk elősegíti a pedagógusok naprakész szakmai fejlődését.
  • Zenei eszköztárunk Orrff és egyéb hangszereivel segíti a differenciált zenei fejlesztés megvalósítását. Egyszerű népi hangszereink nap mint nap előkerülnek a csoportokban. Az óvodapedagógusok hangszeres játékukkal és igényesen válogatott nép- és komolyzenei anyagokkal ismertetik meg a gyermekeket. A néptánc kiemelt helyen szerepel.
  • A külső világ tevékeny megismerését segíti a környezeti- és matematikai eszköztárunk.
  • A bábozás, dramatizálás bőséges kelléktára lehetőséget ad a gyermekek szabad önkifejezésének.
  • Teakonyhánkban a sütés, főzés lehetőségét minden csoportunk kihasználja.
  • Az ételallergiás gyermekek étkeztetését biztosítjuk.


5. Tehetséggondozás az óvodában

Óvodánk 2017. novemberétől Regisztrált Tehetségpontként működik.

Tehetségműhelyeink:

  • Nyelvi tehetségterület: Játszani jó! – drámaműhely
  • Térbeli, vizuális tehetségterület: Varázskezek alkotóműhely
  • Testi kinesztetikus tehetségterület:
              - Iglice néptánccsoport
              - Pattogó, kapkodó mozgásműhely
  • az interperszonális és az intraperszonális képességek fejlesztésével.

6. Ovizsaru program


Mi is az Ovizsaru program?

Óvodás korú gyermekek bűnmegelőzési programja.

Az óvodáskorú gyermek fokozottan ki vannak téve kisebb-nagyobb baleseteknek. Életkori sajátossága a játékosság és kíváncsiság, de még nincs elég tapasztalata, így sokszor nem ismeri fel a veszélyt sem, és nem is tud megfelelően viselkedni. Ennek a programnak a célja a gyermekek védelme - gyermekek sérelmére elkövetett- bűnözéssel szemben.

A főként a nagycsoportos korosztály számára kidolgozott bűn - és baleset-megelőzési témájú program célja a gyermekek áldozattá válásának megelőzése, biztonságérzetük erősítése, és annak elősegítése, hogy szükség esetén tudjanak és merjenek segítséget kérni a rendőrtől.

Miért a nagyok?

Mert ők hamarosan iskolába mennek, hosszabb-rövidebb időt már egyedül illetve felnőtt felügyelete nélkül is eltölthetnek otthon vagy a játszótéren, adott esetben önálló döntésekre kényszerülhetnek. Saját érdekükben életkori sajátosságaiknak megfelelő módon kell őket felkészíteni, tájékoztatni a biztonságos és helyes viselkedésformákat illetően.

Az óvodai foglalkozásokon és az otthoni feladatokon keresztül szerepet vállal benne az egyenruhás rendőr, az óvodás, az óvónő, a szülő, akár a nagyobb testvér, nagyszülő is.

A program több modulból áll, mely a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve mesékre, történetekre, szerepjátszásra épül. Az első foglalkozás egyenruhás rendőr közreműködésével, a témák feldolgozását segítő kesztyűbábok megszemélyesítésével („Rendőr Robi, Rosszcsont Ricsi”), bemutatásával és átadásával történik. A további foglalkozásokat a programban résztvevő csoport pedagógusa tartja meg a vele történt módszertani konzultációt követően, a rendőrség által biztosított oktatási egységcsomag segítségével.


7. Sakkpalota program

Innovációnk, a Polgár Judit Sakk Alapítvány óvodások számára kidolgozott Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő Program bevezetése óvodai csoportfoglalkozás keretében. A sakkjátszótér program felkészíti a gyermekeket az iskolaérettség kritériumoknak való megfelelésre.

Óvodánk országos szinten az elsők között alkalmazza a sakkot eszközként, komplex fejlesztésre az óvodai nevelésben a nagycsoportos korú gyermekek számára.